زندانیان در محبس فراه معتاد میشوند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

زندانیان در محبس فراه معتاد میشوند

شهرفراه (پژواک،٣حوت٩٠):  مسوولين محبس ولایت فراه ميگويند که از جمله ٤٨٠ محبوس در زندان این ولایت، ٩٥ نفر آنها معتاد به موادمخدر میباشند.

دگرمن عبدالقیوم اعظمی سرپرست مدیریت محبس ولایت فراه؛ ضعف مدیریت محبس را در گذشته و همکاری تعدادی از افسران را در انتقال موادمخدر به داخل محبس، دلیل معتادشدن  يکتعداد از محبوسین میداند.

درعین حال، محبوسین معتاد در زندان ولایت فراه که تعداد شان نزدیک به يکصد نفر میرسد، میگویند که اکثریت آنها در داخل محبس معتاد شده اند؛ اما در صورتیکه با ایشان کمک شود، از استعمال موادمخدر منصرف میشوند.

نادرشاه باشنده ولسوالی بالابلوک که از پنج سال به اینطرف به جرم اختطاف در محبس فراه محبوس است، به پژواک گفت: "مه معتاد نبودم؛ اما وقتی به محبس آمدم، معتادشدم؛ به خاطریکه اینجا دسترسی به موادمخدر آسان بود."

وی علاوه نمود که تعداد زیادی از زندانیان، موادمخدر را استعمال میکردند؛ من هم به اثر تشویق آنها، آهسته آهسته معتاد شدم."

نادرشاه که ازهیروئین کریستال استفاده میکند گفت که از چند روز به اینطرف، دسترسی به موادمخدر برای شان مشکل شده؛ زیرا مسوول زندان، جديداً مقرر شده است.

این معتاد افزود که به زیان موادمخدر پی برده است و اگر در تداوی اش کمک نمایند، حاضر به ترک این عمل ميباشد.

نادرشاه افزود که اکثریت زندانیان معتاد این محبس، میخواهند این عمل را ترک کنند.

همچنا ن شیراحمد که به جرم اعتیاد، به موادمخدر در محبس فراه زندانى ميباشد، گفت: "مره به جرم معتاد بودن زندانى کدن؛ اما اینجه هم موادمخدر برای کشیدن میرسه."

 وى نيز تاييد کرد که در روزهاى اخير، در انتقال موادمخدر به داخل محبس سخت گیری شده است.

وى گفت: زمانيکه دسترسی به موادمخدر آسان باشد، معتاد به عمل خود دوام میدهد و در غیر آن، مجبور است که آنرا ترک بگوید.

هرچند مسوولین محبس فراه ادعادارند که از ورود موادمخدر به داخل محبس، با جدّیت ممانعت صورت میگیرد؛ اما عده ای شاکی اند که هنوزهم موادمخدر، توسط پایوازان و به همکاری منسوبین محبس، به دسترس زندانیان قرار میگیرد.

عبدالسلام رحیمی یکتن از فعالین اجتماعی در ولایت فراه، به پژواک گفت: "معلومات دقیق دارم که موادمخدر، توسط یکتعداد از منسوبین محبس بصورت آزاد در داخل زندان بالای محبوسین به فروش میرسد."

رحیمی افزود: "برخی از خانواده ها، فرزندان معتاد شان را به محبس انتقال میدهند تا اعتیاد را ترک کنند؛ اما برخلاف توقع آنها، در آنجا نیز موادمخدر به سهولت برای شان میرسد."

 یکتن از کارکنان محبس که از افشای اسمش خودداری نمود، به پژواک گفت که در یکسال گذشته، محبس فراه به یک مرکز خرید و فروش موادمخدر، مبدل شده بود و روزانه ده ها زندانى، موادمخدر را به کمک کارکنان محبس و یا از طریق پایوازان شان، بدون ممانعت دریافت مینمودند.

یکتن از شهروندان فراه، که نخواست نامش افشا شود به پژواک گفت: پسر کاکایش که در محبس زندانی است، موادمخدر را بصورت قراردادی توسط افرادش، از بیرون به داخل محبس انتقال میدهد و بعد بالای ديگر زندانیان معتاد به فروش میرساند.

یکتن از منسوبین قوماندانی امنیۀ این ولایت که همچنان نخواست نامش ذکر شود گفت: "بعضى افراد در داخل قوماندانی امنیه، با یونیفورم پولیس، موادمخدر را به محبس انتقال میدهند."

عبدالبصیر خیرخواه رئیس شورای ولایتی فراه، به پژواک تاييد کرد که تعداد زیادى از زندانیان، قبل از زندانی شدن، معتاد نبودند؛ اما بعد از ورود به محبس معتاد شدند.

 وی گفت: "علت معتاد شدن آنها، دسترسی آسان به موادمخدراست."

خیرخواه افزود که پایوازان بندیان، تلاشی دقیق نميشوند و اکثراً کارمندان اين محبس، در انتقال موادمخدر به داخل محبس، دست دارند.

حمیرا ایوبی نماینده مردم فراه در شوراى ملى گفت که چندی قبل، با عده يی از مقامات دولتی و نماینده های مردم، از محبس فراه دیدن نموده است.

وی افزود: "هیئتی از ریاست صحت عامه که با ما یکجا بود، از یکصد محبوس تست گرفت و در نتیجه معلوم شد که از آنجمله ٦٥ نفرمعتاد اند."

 درعين حال، عبدالودود انوری ناظم ولایتی شفاخانۀ ده بستر معتادین ولایت فراه، به پژواک گفت که در نتیجۀ معاینات لابراتواری از طریق این شفاخانه، ٩٥ نفر در محبس فراه معتاد تثبیت شده اند؛ که اکثریت آنها تریاک، هیروئین، کرستال و شیشه استعمال میکنند.

انوری افزود: "٥٢ نفر از این معتادین را، تحت تداوی قرار دادیم، اما نتیجه نداد؛ زیرا وضعیت داخل محبس مساعد نبود و با دسترسی به موادمخدر، دوباره معتاد شده اند."

منبع افزود که برای جلوگیری از اعتیاد دوبارۀ آنها، باید یک مرکز صحی مجهز و مخصوص در محبس ایجاد شود تا زندانیان تداوی شده درآنجا قرنتین شده و برای یک مدت، با پایوازهای شان نیز ملاقات نکنند.

 از سوى ديگر، دگرمن عبدالقیوم اعظمی سرپرست مدیریت محبس ولایت فراه، پذیرفت که در محبس این ولایت، معتادین موجود است؛ اما تأکید کرد که بعد از توظیف وی به این پست، از انتقال موادمخدر به محبس جلوگیری شده و اکثریت زندانيان، حاضر به ترک اعتیاد شده اند.

درحالیکه سرپرست مدیریت محبس از جمله ٤٨٠نفرمحبوس این زندان، ٩٥ تن آنها را معتاد میداند؛ اما یک کارمند این محبس که نخواست نامش افشا شود، گفت که درحال حاضر ١٤٨ زندانی معتاداند.

سرپرست محبس فراه گفت: "در راستای مبارزه با وضعیت موجود؛ اخیراً بلاک جداگانه اى را برای این زندانیان ترتیب داده ایم، موادمخدر و لوازم استعمال آن، از سطح محبس جمع آوری شده و از ورود مواد به محبس، قطعاً جلوگیری میشود."

معتاد بودن جمعیتی از محبوسین در ولایت فراه، درحالی تأیید می شود که لعل محمد عزیزی رئیس مبارزه علیه موادمخدر ولایت فراه میگوید: "به اساس سروی این اداره، بیش از ١٥ هزار تن در فراه، به انواع مختلف موادمخدر معتاداند."

اما عبدالودود انوری ناظم ولایتی شفاخانۀ ده بستر معتادین ولایت فراه میگوید که نظر به ارزیابی های این شفاخانه، حدود ١٨هزار نفر در این ولایت معتاد به موادمخدرميباشند.

براساس معلومات انوری، اکثریت این معتادین از ولسوالیهای همسرحد با کشور ایران میباشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب